انواع رژیم گیاهخواری
نوشته شده توسط : شکری

رژیم گیاهخواری انواع گوناگونی دارد که ما آنها را برای شما بیان می کنیم. در بعضی از گروه های گیاهخوار علاوه بر غذاهای گیاهی، از مواد غذایی دیگر با منشا حیوانی نیز استفاده می شود.

LACTO - VEGETARIAN : علاوه بر غذاهای گیاهی ، از فرآورده های لبنی به جز بستنی نیز استفاده می کنند.

OVO- VEGETARIAN: علاوه بر غذاهای گیاهی ، از تخم مرغ نیز استفاده می کنند.

LACTO-OVO- VEGETARIAN : این گروه علاوه بر غذاهای گیاهی، از شیر و تخم مرغ در برنامه غذایی خود استفاده می كنند كه متداول ترین و راحت ترین نوع گیاهخواری است.

SEMI- VEGETARIAN : به نام رژیم نیمه گیاهخواری است. این گروه فقط گوشت قرمز را از برنامه غذایی خود حذف می كنند، ولی محصولات لبنی ، تخم مرغ ، مرغ و ماهی را مصرف می كنند. این نوع رژیم ممكن است به دلایل مذهبی و سنتی ، الگوهای فرهنگی و یا جهت حفظ سلامتی اتخاذ شود.

VEGAN : تحت عنوان گیاهخواری تام می باشد كه هیچ نوع گوشت و محصولات حیوانی را مصرف نمی کنند. رژیم این افراد شامل سبزیجات ، غلات، حبوبات ، انواع مغزها، دانه ها و میوه ها می باشد. این گروه حتی از محصولات چرمی ، پشمی ، ابریشمی یا هرگونه محصول بدست آمده از حیوانات نیز استفاده نمی كنند.

PESCO- VEGETARIAN: این گروه از فرآورده های لبنی ، تخم مرغ و ماهی تغذیه می كنند، اما از انواع دیگر گوشت پرهیز می كنند.

FRUITARIAN : این گروه فقط از میوه های خام یا خشك شده ، انواع مغزها، عسل و روغن زیتون استفاده می كنند و غذاهای پخته را به میزان حداقل مصرف می کنند.

بیش تر بخوانید: رژیم آب درمانی

معایب رژیم گیاهخواری

  • 1ـ ویتامین های B2  , B6  , B12 ، اسید فولیك و عناصری مثل روی و آهن در منابع حیوانی بیشتر و قابل جذب تر هستند.
  • 2ـ وجود مهار كننده های جذب درمنابع گیاهی مثل " فیتات " ( در غلات سبوس دار، انواع  مغزها و دانه ها )، اگزالات ( در اسفناج ، ریواس، جعفری ، بادام زمینی و انواع  مغزها   ) و سیترات ( در مركبات ) باعث كاهش جذب مواد مغذی می شوند.
  • 3ـ كمبود اسید های آمینه ضروری در غذاهای گیاهی
  • 4ـ مصرف زیاد ویتامین C ( در اثر مصرف زیاد میوه و سبزی ) باعث می شود كه مازاد ویتامین C به اسید اگزالیك تبدیل شود و خطر ابتلا به سنگ های اگزالاته در گیاهخواران افزایش یابد.

بیش تر بخوانید: رژیم سه ماهه

گیاهخواری در بارداری

گیاهخواری در بارداری یکی از موضوعاتی است که ذهن مادران گیاهخوار را به خود مشغول کرده است. رژیم‌های گیاهخواری به دلیل فوایدی که برای سلامتی دارند، روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند. به عنوان مثال، گیاه خواری خطر بیماری‌های عروق کرونر قلب‌، سرطان و دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد. برخی از افراد نیز به دلایل اخلاقی و حمایت از حقوق حیوانات، به این نوع از رژیم‌های غذایی گرایش دارند. خیلی از زنان گیاهخوار نگران این هستند که رژیم گیاهخواری در دوران بارداری‌، آنان و جنین در حال رشدشان را در معرض خطر کمبودهای مواد مغذی مانند کمبود پروتئین‌، آهن‌، ویتامین D‌، کلسیم‌، ید‌، امگا 3 و ویتامین B12 در تغذیه بارداری قرار دهد.

منبع: https://www.fitbodyclinic.ir/





:: موضوعات مرتبط: New PBN , ,
:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: